7 redenen waarom mensen beslissen om een podcast te luisteren
Yana Smits
02/17/2025
4 min
0

7 redenen waarom mensen beslissen om een podcast te luisteren

02/17/2025
4 min
0

Met miljoenen podcasts wereldwijd wordt het steeds moeilijker om op te vallen. Maar hoe zorg je ervoor dat luisteraars jouw podcast kiezen? Uit de ABC Audio Market Study 2023 blijkt dat er 8 factoren zijn die invloed hebben op de keuze van luisteraars. Je hebt meer in de hand dan je denkt en met kleine aanpassingen hier en daar kun je meer mensen bereiken.




1. Het onderwerp van je podcast  - 55%

De belangrijkste reden waarom luisteraars een nieuwe podcast proberen, is het onderwerp. Meer dan de helft van de luisteraars zegt dat ze een podcast selecteren omdat het thema hen boeit of aanspreekt.

Uit onderzoek van de Podcast Monitor blijkt dat ontspanning de meest genoemde reden is om naar podcasts te luisteren, gevolgd door entertainment en interesse in bekende of interessante personen. Daarnaast luistert 28% van de podcastluisteraars naar podcasts om zichzelf persoonlijk te ontwikkelen, bijvoorbeeld via instructies of trainingen. Voor 21% zijn podcasts een manier om op de hoogte te blijven van ontwikkelingen in hun vakgebied.

Tip voor business podcasts
 
Als je een zakelijke podcast overweegt, houd dan rekening met wat luisteraars belangrijk vinden. Relevantie, inhoudelijke diepgang en actualiteit staan bovenaan de lijst. Daarnaast waarderen luisteraars objectiviteit, nieuwe informatie en inspiratie.

We hebben een podcast gemaakt voor Adrem Keukens, waarbij we een format hebben bedacht dat draait om ontspanning en plezier. Samen met een bekende host nodigen we experts uit die handige mom-, kids- en lifehacks delen vanuit de keuken, gericht op ouders in de meest hectische fases van hun leven. Denk aan tips voor een stressvrije vakantie met kinderen of slimme mealprep-ideeën voor een soepel draaiende week. Nieuwsgierig geworden? Luister hier naar de eerste aflevering!


2. Aanbevelingen van anderen – 42%

42% van de podcastluisteraars vertrouwen op mond-tot-mondreclame en aanbevelingen van vrienden, familie of influencers. Het is daarom belangrijk om luisteraars te vragen je podcast te delen en om samenwerkingen met influencers te overwegen om je bereik te vergroten.

Spotify en andere podcastplatforms gebruiken algoritmes om de nieuwste en beste podcasts binnen verschillende genres aan te bevelen. De podcast Scroll-A-Holics van Yasmin van Tuykom behaalde na slechts één week al een indrukwekkende plek: top 3 wereldwijd in de categorie ‘Education’ op Apple Podcasts. Dit is een van onze vele producties waar we énorm trots op zijn! Een bekende host en een sterk merk vormen de perfecte combo: ze trekken een stroom luisteraars aan, wat het algoritme alleen maar meer reden geeft om jouw podcast overal in de kijker te zetten.


3. De host – 33%

De host kan een podcast maken of kraken. Bijna een derde van de luisteraars besluit om te luisteren (of juist niet) vanwege de uitstraling, herkenbaarheid en persoonlijkheid van de host.

Voor Keukenklets hebben we een perfecte match gevonden: Britt Muyldermans. Als bekende Vlaamse influencer en expert over moederschap, weet ze precies hoe ze moeders en gezinnen kan aanspreken. Met meer dan 85.000 volgers bereikt Britt een groot publiek van drukbezette mensen die op zoek zijn naar praktische tips en herkenbare verhalen.


4. De beschrijving van de aflevering – 28%

Een beschrijving kan het verschil maken tussen een luisteraar die je aflevering overslaat of meteen luistert. Bijna een derde van de luisteraars kiest een podcast op basis van de beschrijving. Zorg dat je tekst niet alleen pakkend is, maar ook SEO-vriendelijk. Gebruik belangrijke zoekwoorden aan het begin en houd de beschrijving kort en krachtig (minder dan 100 tekens).

Wat erin moet staan:

  1. Waar gaat de aflevering over?
  2. Wat levert het mij op als luisteraar?

Maak het overzichtelijk met timestamps
Timestamps helpen luisteraars snel de inhoud te vinden die voor hen relevant is. Dit verhoogt niet alleen de gebruiksvriendelijkheid, maar moedigt ook aan om langer te blijven luisteren.

Genretags en zoekwoorden
 
Voeg relevante trefwoorden en genretags toe, voordat je je eerste aflevering publiceert. Dit maakt je podcast beter vindbaar voor jouw doelgroep. Genretags geven aan tot welke categorie je podcast hoort, zoals ondernemerschap, gezondheid of entertainment.


5. Beschikbaarheid op populaire platforms – 16%

Voor 16% van de podcastluisteraars is het platform waarop je podcast te vinden is een bepalende factor om wel of niet te luisteren. In België zijn Spotify, Apple Podcasts en YouTube de meest gebruikte platforms, dus zorg dat jouw podcast daar zeker te vinden is.

  1. Spotify: met 52% marktaandeel is Spotify het populairste platform onder Vlaamse luisteraars. Via Spotify for Podcasters kun je je podcast eenvoudig en gratis uploaden, en verspreiden naar Apple Podcasts, Google Podcasts en natuurlijk Spotify zelf.
  2. YouTube: met meer dan 8 miljoen actieve gebruikers in België (mei 2024) is YouTube een van de grootste videoplatforms wereldwijd. Dit platform trekt vooral jongeren, waarbij 84% van de Gen Z-podcastluisteraars via YouTube luistert of kijkt. Ook het videoformat wordt steeds belangrijker: 40% van de nieuwe podcastluisteraars geeft de voorkeur aan podcasts met video.

Waarom YouTube niet vergeten?
 
Het YouTube-algoritme helpt jouw podcast precies bij de juiste mensen te brengen. Het kijkt naar wat ze eerder hebben bekeken, waar ze op zoeken en wat hun interesses zijn. Geen verrassing dus, dat 31% van de wekelijkse podcastluisteraars via YouTube een nieuwe podcast ontdekt!


6. Het merk achter de podcast – 11%

Podcasts die verbonden zijn aan een bekend merk stralen vertrouwen uit en trekken daardoor sneller luisteraars. Uit onderzoek blijkt dat dit voor 11% van de podcastluisteraars een doorslaggevende factor is. Met onze eigen podcast, 50 Koffies, hebben we een sterk personal brand neergezet en onszelf gevestigd als podcastmakers. Mensen luisteren niet alleen voor de inhoud, maar ook voor de herkenning en het vertrouwen dat we als personen achter het merk hebben opgebouwd, de ladies in white van de koffie.

7. Aantrekkelijke thumbnails en visuals – 7%

Het oog wil ook wat! Professioneel en opvallend artwork kan maar liefst 7% van de luisteraars overtuigen om jouw podcast een kans te geven. Besteed dus aandacht aan kleuren, lettertypes en vooral aan het in beeld brengen van mensen. Zoals we in ons Trendrapport Podcasting 2024 benadrukken: “Mensen vertrouwen geen merken, maar mensen.”

Een thumbnail zegt veel over je podcast. Op Spotify is het tegeltje inmiddels een 16:9-afbeelding geworden voor afleveringen. Op YouTube, waar de concurrentie groot is, mag het artwork gerust wat meer opvallen.


Denk je aan een eigen podcast of zit je nog te twijfelen over wat zo’n podcast écht voor je kan betekenen?

Boek dan hier een gratis en gezellig koffiemoment met Nadia, co-founder van Podcast Producties.

Reacties