Haal meer uit je podcaststatistieken Dankzij de Spotify funnel!
Yana Smits
02/17/2025
3 min
0

Haal meer uit je podcaststatistieken dankzij de Spotify funnel!

02/17/2025
3 min
0

Haal meer uit je podcaststatistieken Dankzij de Spotify funnel!

Voor de marketeers en contentliefhebbers onder ons is het begrip ‘funnel’ waarschijnlijk bekend terrein. Een funnel is een marketingtool die helpt om inzicht te krijgen in de reis die je publiek aflegt, van kennismaking met je content tot het ondernemen van actie. Spotify heeft deze funnel nu toegepast op podcaststatistieken, en dat biedt spannende mogelijkheden voor podcasters! In deze blog duiken we in wat dit betekent, waarom het relevant is, en hoe je met deze nieuwe data jouw podcast nog beter kunt laten presteren.

Wat is conversie in de podcastwereld?

Conversie betekent dat iemand van interesse naar actie gaat. Voor podcasters betekent dit concreet: hoeveel van je bereik luistert ook daadwerkelijk naar je podcast? Spotify for Podcasters laat nu precies zien hoeveel mensen je podcastcontent zien, hoeveel interesse tonen, en hoeveel uiteindelijk jouw afleveringen streamen.

Een conversiefunnel om te zien hoe je podcast het écht doet

Spotify heeft de funnel opgesplitst in drie fases:

  1. Bereik: hoeveel mensen zien je content op Spotify?
  2. Interesse: hoeveel van hen klikken door naar je podcastpagina, volgen je pagina of luisteren naar een aflevering gedurende minder dan één minuut?
  3. Streams: hoeveel van de geïnteresseerden gaan daadwerkelijk luisteren gedurende meer dan één minuut?



Laten we een voorbeeld nemen: Stel, je podcast bereikt 30.000 mensen, en 3.000 daarvan klikken door naar je pagina. Van die groep gaan er uiteindelijk 1.800 mensen naar je podcast luisteren. Dit betekent dat 10% van je bereik interesse toont, en daarvan converteert 60% naar luisteraars. Deze cijfers helpen om te zien waar in de funnel je luisteraars afhaken en waar je nog kunt optimaliseren.

Waar liggen jouw kansen om te optimaliseren?

Een conversiefunnel laat je zien waar jouw luisteraars afhaken en waar ze juist betrokken blijven. Zo kun je als podcaster met een betere strategie jouw doelgroep écht begrijpen en gericht actie ondernemen. Hier zijn enkele praktische stappen die je kunt ondernemen om elke fase van Spotify’s funneldata te benutten:

  1. Hoe kan ik een breder bereik krijgen?
  1. SEO voor podcasts: optimaliseer je podcasttitels en beschrijvingen met zoekwoorden die je doelgroep gebruikt.
  2. Vermeldingen in andere podcasts: word gast in andere shows of werk samen met andere podcasters om elkaars publiek te bereiken.
  3. Focus op volgers: moedig luisteraars aan om je podcast te volgen. Trouwe volgers zorgen ervoor dat nieuwe afleveringen meteen onder de aandacht komen.
  4. Analyseer welk deel van je content de meeste aandacht trekt: in je Spotify-statistieken zie je hoeveel mensen jouw podcast ontdekken en hoeveel van hen doorklikken naar je podcastpagina. Vergelijk afleveringen en thema's om te zien welke het meeste verkeer opleveren.
  5. Verhoog de interactie: moedig luisteraars aan om met je in gesprek te gaan via sociale media of tijdens Q&A-sessies. Hoe vaker zij je volgen of je content delen, hoe groter je zichtbaarheid en je potentiële nieuwe publiek.

  1. Hoe kan ik interesse wekken?
  1. Topics die werken meer inzetten: merk je bijvoorbeeld dat afleveringen met praktische tips of trending topics meer interesse genereren? Overweeg om vaker dit soort afleveringen te maken of relevante titels en beschrijvingen te gebruiken die direct aanspreken.
  2. Relevante gasten uitnodigen: nodig regelmatig gasten uit met diverse expertises binnen het interessegebied van je luisteraars. Zo vergroot je de kans dat luisteraars terugkeren voor meer.
  3. Professionele podcastvisuals: investeer in visuals die direct laten zien waar de aflevering over gaat en ook aantrekkelijk zijn, zowel voor je podcast als de afleveringen. Hierdoor kan je interesse wekken en de kans vergroten dat luisteraars jouw podcast gaan luisteren.

 

  1. Hoe kan ik conversie verhogen?
  1. Pakkende titels en beschrijvingen: denk na over aantrekkelijke titels die nieuwsgierigheid opwekken zonder te misleiden. Gebruik quotes van je podcastgast in combinatie met zoektermen die je luisteraar aanspreken.
  2. Houd de introductie van je podcastaflevering kort en to the point: stel je podcast voor in 30 seconden. Vertel kort wie je bent, wat luisteraars kunnen verwachten, en voeg een prikkelend element toe dat nieuwsgierig maakt om verder te luisteren. Zorg dat jij de introductie zelf doet en niet je gast, houd de regie stevig in eigen handen!

Voorbeeld van zo’n intro 

Hoe je meer dan 300 afleveringen volhoudt met je podcast? Waarom een stand-upcomedian podcaster is geworden? En hoe je met humor je podium kan claimen.

Niemand minder dan The King of Comedy zit bij ons in de studio om al jouw vragen te beantwoorden.

Alex Agnew is zonder twijfel een van de meest opvallende en veelzijdige entertainers in België. Als stand-upcomedian staat hij bekend om zijn vlijmscherpe humor en maatschappelijke satire. Met zijn liefde voor heavy metal en rauwe optredens slaat Alex moeiteloos de brug tussen comedy en muziek. Naast zijn succesvolle carrière als komiek geeft Alex in zijn populaire podcast Welcome to the AA een stem aan creatieve talenten.  In meer dan 300 afleveringen praat hij met bekende creatives en ook nieuwkomers, altijd met humor en een flinke dosis realisme.

Oproepen tot actie: stimuleer je luisteraars om actie te ondernemen, zoals een specifieke aflevering delen, een vraag beantwoorden, of iets downloaden.


Denk je aan een eigen podcast of zit je nog te twijfelen over wat zo’n podcast écht voor je kan betekenen? Boek dan hier een gratis en gezellig koffiemoment met Nadia, co-founder van Podcast Producties.


Reacties